Dánská dívka - Einar vs. Lili

Milí návštěvníci mého blogu,
všechny vás zdravím.
Přináším vám slibovaný článek jedné dočtené knihy. Tou je příběh o transženě Lili.
Když se na pultech knihkupectvích objevilo toto druhé románové vydání autora Davida Ebershoffa, jako provázání s filmem, který pod stejným názvem zrovna přicházel do kin, tak jsem se o toto dílo nikterak nezajímala. Procházela jsem kolem tohoto bestselleru bez povšimnutí a ani film mě nijak nelákal. Jenže! Někdy během léta jsem měla možnost film shlédnout a byla jsem jim unešená. Není tedy překvapující, že mě začalo zajímat, jak je tento emotivní příběh zpracován knižně. Netrvalo dlouho a knihu jsem si pořídila a ani nemusela dlouho čekat na otevření. :-)


Fakta: Kniha je z části inspirovaná skutečným příběhem o Lili Elbeové, která se narodila jako Einar Wegener, a pod tímto jménem se i proslavil/a jako malíř v prvním desetiletí 20. století. Žil/a v manželství s Gerdou Gottlieb (v knize Grétou Waudovou). V drážďanské ženské klinice podstoupila „proměnu“ – operace změny pohlaví. V září roku 1931, tři měsíce od poslední (čtvrté operace) zemřela jako Lili Elbe. O dva roky později vyšla její vlastní autobiografie Man into Woman. (Pozn. Toto dílo nebylo u nás dosud vydáno.)

O knize: Před filmem, jsem neměla nejmenší tušení o čem "Dánská dívka" je, a to bylo i důvodem mé původní nevšímavosti na knižních pultech. Ale jak jsem psala výše, z filmu jsem byla unešená, samozřejmě tématem příběhu. Za to u knihy jsem se ze začátku nemohla moc začíst. Hodně mě rozptylovalo to, že děj (příběh) znám už z filmu. V tomto konkrétním případě to bylo „na škodu.“ Nemohla jsem se dostatečně soustředit. Ale v některých pasážích byla kniha krapet v něčem jiná než film, a díky tomu jsem ji dočetla. Bylo zajímavé, že v knize na rozdíl od filmu se hodně dozvídáme i o minulosti a životě Gréty. Že příběh není pouze o manželství mezi Grétou a Einarem a o jejich tajemství, kdy se Einar převléká za Lili. Přijde mi fascinující, že v době, kdy se tento příběh odehrává (a vlastně stal), je plno lidí kolem Einara/Lili tolik chápajících a nepohoršujících se z toho co dělá. Nebo za to může pouze autor knihy, který příběh, který jsem četla, vytvořil? To opravdu nevím. Hodně jsem při čtení prožívala situace s Grétou, byla tak otevřená, ale přitom rozčarovaná, co se v jejich manželství děje. Musela tušit a vědět, že Einara ztrácí.
Na začátku 20. století to muselo být nepředstavitelné.. Zjištění, že její muž si uvědomí, že je vlastně žena v mužském těla. A co teprve vědomí, že to započala ona sama, když ho požádala, aby si oblékl modelčiny šaty, aby mohla domalovat obraz Anny? Přesto tento fakt Gréta s pochopením a láskou přijala a Einara s Lili po celou dobu podporovala. Obdivovala jsem ji za to, jak se k tomu postavila, a že hledala odborníky, kteří by dokázali Einarovi/Lili pomoci, a že i přes všechna ta úskalí, dokázala přijmout fakt o Einarové proměně v Lili, nejen převlékáním do ženských šatů a líčením, ale i medikací – operativním zákrokem. Z těchto řádků se může zdá, že Lilliina cesta k proměně byla snadná, ale rozhodně tomu tak nebylo. Byla dlouhá, bolestivá a trnitá. I přesto, že měla podporu v Grétě a v jejím bratrovi, i v jiných přátelích.

Zhodnocení: Pokud bych měla zhodnotit knihu a film, tak musím přiznat, že film se mi líbil daleko více. I přesto když opomenu, že jsem ho viděla dříve, než jsem četla knihu. Ačkoliv film musel být v mnoha věcech zkrácen. Byl takový daleko působivější a vřelý, za což určitě mohly i herecké výkony. Kniha mi přišla naopak taková "chladná". Působila na mě jednodušeji ve vnímání situace a v Grétiných reakcích. Ve filmu naopak byly reakce daleko reálnější i Grétiny emoce a vypořádávání se skutečností, že to není jen hra...


Knihu bych rozhodně doporučila, neboť téma je fascinující a neotřepané. A pokud mohu radit vezměte to v pořadí – nejprve kniha – pak film! :-) Trailer k filmu: je k vidění na: CSFD.cz.
Anotaci knihy najdete zde: Anotace.


Citace autora - pár slov z Doslovu:

"Příběh Lili Elbeové je příběh umění, tvorby představ o budoucnosti. Pojednává o malířích, kteří svými díly vyjadřovali vlastní vidění světa sebe samých. Lili se překvapivě nepovažovala za umělkyni, přestože před proměnou byla úspěšným malířem. Tvrdila, že umění a malování patří k Einarovi. Já s ní ale nesouhlasím. Lili byla umělkyně, jejímž největším dílem se stala ona sama. Vysnila si vlastní budoucnost a udělala vše proto, aby ji proměnila ve skutečnost."
O autorovi: David Ebershoff (nar. 1969)
David Ebershoff
Americký spisovatele, redaktor a učitel. Pochází z Pasadeny v Kalifornii a nyní žije v New Yorku. Je nositelem řady prestižních literárních cen a jeho čtyři knihy byly přeloženy do dvou desítek světových jazyků. Přednáší tvůrčí psaní na několika amerických univerzitách a pracuje jako redaktor v nakladatelství Random House.




Hodnocení: 3,5 z 5

A jak to máte vy? Četli jste knihu až po té co jste shlédli její filmovou adaptaci? A jak se vám taková kniha čte? Napište mi, jak to máte vy :-)

Hezký večer, Vaše Mermaidka

Publikováno dne: úterý 15. listopadu/2016 v 18:15

Komentáře

  1. Film jsem neviděla a ani knížku jsem nečetla. Ale oboje jsem zaregistrovala a minimálně na film časem dojde řada :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film je určitě dobrá volba.:) Jak jsem psala, kniha nebyla vůbec špatná, jen mě osobně nesedlo, že jsem ji četla až po shlédnutí filmu.. Každopádně doporučuji i knížku :)

      Vymazat
  2. Také raději preferuji kniha - film. A tady to bude asi opravdu potřeba. A musím říct, že mě kniha zaujala zase o něco více. Takže se po ní určitě podívám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě jsem před kouknutím na film, netušila, že bych si chtěla přečíst knížku, jinak pořadí: kniha - film preferuji taky. Určitě se po ní podívej - přeji hezké počtení ;)

      Vymazat
  3. Tento film mě tak neskutečně nadchl, že jsem neměla potřebu přečíst knihu :-) Fakt. A to je snad poprvé. Dokonce se dostal do mého článku 10 nej, za některý měsíc. Ale na knihu stejně jednou dojde....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film byl vynikající - i díky Eddiemu R. Přesto jsem si chtěla udělat pohled i na knihu :-)

      Vymazat

Okomentovat

Moc děkuji za váš komentář a čas strávený u článku. :-)

Populární příspěvky z tohoto blogu

PŘESUN BLOGU!!

NOVÉ KOUSKY Č.12

ČERVENEC - 7. Ohlédnutí