SIROTEK Č.8

Aneb - Nezapomenutelné čtení, hned začátkem roku - O etickém dilematu.


Posuďte sami, moji milí čtenáři!

Jak jsem již prozradila v upoutávce na tuto knihu, opět jsem ji četla v elektronické podobě, neboť akční cena 95,-Kč se prostě nedala odmítnout, což mi jistě dáte za pravdu. Jenže nebyla bych asi správný knihomol, kdybych neupřednostňovala "lásku" ke knihám, a tak se stalo, že jsem si během čtení uvědomila, že tento kousek, nesmí chybět v mé knihovně! Tudíž můžete nejen tento úlovek očekávat v brzké rozbalovačce :-) 

Článek je o listopadové novince od Kim van Alkemade, na které mě oslovila jak obálka, tak i anotace. V pondělí během večera jsem ji dočetla a chystám se vám ji představit a lehce odhalit.

O knize: Píše se rok 1919 a Rachel spolu se svým starším bratrem Samem se po tragické řekněme nehodě dostanou do sirotčince. Ale díky rozdílnému věku je Sam poslán do domu pro osiřelé Židy, kdežto Rachel je umístěna do židovského sirotčince pro nejmenší děti. Kam posléze nastupuje doktorka Solomonová (naše druhá hlavní protagonistka příběhu) na rentgenové pracoviště.
Ale její cíle a ambice jsou daleko větší.
Rachel celé dětství a dospívání věří tomu, že v sirotčinci prodělala nějakou nemoc, ze které ji prostřednictvím ozařování vyléčili, a že díky tomu trpí alopecií (nadměrné vypadávání nebo úplná ztráta vlasů). Až (roku 1954) jako dospělá a vystudovaná sestra, po té, co se po letech opět setkává s doktorkou Solomonovou coby svojí pacientkou v židovském domě pro seniory, se přesvědčí, jak hluboce se mýlila. Záhy zjišťuje co vše ji ona léčba způsobila..

Zhodnocení: Sirotek č.8 je velice silný a čtivý příběh. O to silnější, když si vezmete, že je inspirován skutečnými událostmiVyprávění se prolíná mezi současností a Rachelinými vzpomínkami na minulost. Prolínání děje je vždy odděleno kapitolou - o to snadněji se dalo orientovat. Nejen že se v knize prolínají dva časové úseky, ale ještě jsou rozděleny o psanou formu – Rachelina přítomnost je psaná "ich formou" a vzpomínky "er formou".


Musím přiznat, že tyto skoky mi nikdy nedělaly při čtení dobře, a rušily mě od děje. Což se v tomto případě vůbec nedělo, a mě se příběh Rachel četl až s neuvěřitelnou lehkostí. Zajímavé mi přišlo, že pasáže/kapitoly z minulosti jsou daleko obsáhlejší a rozsáhlejší (delší), než kapitoly ze současnosti. Emočně však vydaly za své obě části, to nepochybně!
Mě osobně maličko zklamal konec, kdy byl tak trochu otevřený, a já čekala ještě jedno či dvě vyjasnění, kterých se nedočkáme. Ale nikterak negativně to můj celkový pohled na knihu nenarušilo. Jelikož kniha je prostě svá
Někdo může mít pocit, že těch životních peripetií příběh obsahuje až moc – zvlášť pro jednu hlavní postavu. Mně díky tomu naopak přišla kniha o to působivější

Posledních pár stránek je věnováno "Poděkování" a "Doslovu", a přiznávám, že tohle je jedna z mála knih, u kterých jsem došla opravdu až na konec doslovu a nepřeskakovala jsem odstavce, či stránky. Až tak byl i doslov zajímavý a hodně objasnil zrození a samotné vytváření tohoto díla.

Hodnocení: 4/5

Název: Sirotek č.8
Originál: Orphan Number 8
Autor: Kim van Alkemade
Rok vydání v ČR: 2016
Nakladatel: Baronet
Po
č
et stran: 394

Anotace: V románu Sirotek č. 8 inspirovaném skutečnými událostmi vypráví Kim van Alkemade fascinující příběh Rachel Rabinowitzové, která je umístěna do židovského sirotčince pro nejmenší děti, v němž doktorka Mildred Solomonová prováděla experimenty na jeho chovancích. Tato lékařka na Rachel, coby malé holčičce, prováděla pokusy s ozařováním rentgenovými paprsky, jež na ní zanechaly následky. O mnoho let později, kdy Rachel věří, že dokázala bolestné vzpomínky na dětství nechat dávno za sebou, je s temnou minulostí najednou znovu konfrontována. Když se jako ošetřovatelka v židovoském domě pro seniory setkává s nyní již zestárlou doktorkou Solomonovou. Rachel si uvědomuje, jakou moc má nad nyní nemohoucí lékařkou, a ovládne ji touha donutit lékařku, aby uznala špatnost toho, co kdysi spáchala, a aby za to zaplatila a podrobuje ji vlastnímu nebezpečnému experimentu. A dříve, než skončí jedna noční služba, bude Rachel postavena před volbu mezi odpuštěním a pomstou...
„Byla lékařka pokud se podívá na množství morfia, které jsem nashromáždila, pochopí, jak smrtící má potenciál.

Jak tato volba dopadne, a kterou cestu nakonec Rachel zvolí se dočtete v knize: Sirotek č.8, kterou vám všemi deseti doporučuji.

O autorceKim van Alkemade 
- je profesorkou Katedry anglistiky na Shippensburg University of Pennsylvania, kde vyučuje psaní. Narodila se v New Yorku. Je autorkou historického románu Orphan #8 (Svědek č.8). K napsání této novely autorku inspirovala vlastní rodinná historie. Vše začalo jejím zájmem o Židovský sirotčinec, ve kterém vyrůstal její dědeček Victor Berger. 


Na knize mne upoutalo vše co mohlo. Krásně zpracovaná obálka, čtivost a rozmanitý děj. Příjemné přecházení časového období rozdělením kapitol. Příběh Rachel byl velice působivý, zajímavý a přiměje k zamyšlení. Všem, kdo knihu nečetl, ji moc ráda doporučím, protože rozhodně stojí za to!

A jak vnímáte Sirotka č.8 vy? Už jste ho četli? Pokud ano, jak se vám líbil? Nebo vás zaujal můj článek a chystáte se teprve do knihy ponořit?


Za všechny vaše komentáře budu ráda. 


Mějte se krásně a hezký zbytek večera  

Vaše Mermaidka 


Publikováno dne: úterý 7.února/2017 v 20:07

Komentáře

  1. Hezká recenze :-) Kniha mě láká už dlouho, ale bojím se, že téma bude pro mě hůře stravitelné...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, toho jsem se bála také, ale nakonec mne mile překvapilo, že se téma v knize četlo opravdu lehce... Takže se neboj, a do knihy běž. :)

      Vymazat
  2. Povedená recenze! :) Asi se po Sirotkovi nakonec také podívám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že se líbí, a po knize se určitě podívej :-)

      Vymazat
  3. Zrovna dneska jsem si Sirotka chtěla půjčit v knihovně, ale bohužel byl fuč. Budu doufat v další návštěvě. Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu :) Já si ho pořídila na e-shopu a už je balík na cestě. Musím ho mít doma v knihovně :) Tak snad ho ulovíš příště ;)

      Vymazat
  4. Krása, předem recenze moc nečtu, ale tato mě jen povzbudila k tomu, abych si knihu fakt pořídila. Mám na níc zálusk už dlouho, myslím, že jsem to už psala u Tvých typů na čtení a teď se na Sirotka těším ještě víc. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě moc těší! :) Přeji brzké počtení a ať se Ti líbí.

      Vymazat
  5. No, tak přeci jen si ji v tom "košíku" asi nechám :)
    Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velmi dobré rozhodnutí, myslím, že nebudeš litovat :-)
      Ale, každému se líbí něco jiného, takže na druhou stranu nechci "za každou cenu" knihu vnucovat.

      Vymazat
  6. Hezká recenze. Myslím, že jsi mě přesvědčila, abych po knize sáhla. Snad se mi to v brzké době podaří :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se ti má recenze líbí. Pokud po knize opravdu sáhneš, tak Ti přeji ať se Ti líbí.
      Krásný zbytek neděle. Monika

      Vymazat
  7. Souhlasím, kniha je velmi působivá a svá. Taky se mi moc líbila.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Moc děkuji za váš komentář a čas strávený u článku. :-)

Populární příspěvky z tohoto blogu

PŘESUN BLOGU!!

NOVÉ KOUSKY Č.12

ČERVENEC - 7. Ohlédnutí