MLUV

Ahoj Všem knihomolům! :-)


Dneska vám chci představit knihu Mluv, kterou jsem si koupila při velikonočních nákupech (a "Pomlázkové" slevě u Dobrovského), a na kterou přišla řada až teď v červenci.

O knize: Knihou nás provází středoškolačka Melinda, která nastoupila na střední Merryweatherskou školu do prvního ročníku. Kniha je rozdělena na čtyři části, podle čtyř čtvrtletí. Příběh Melindy je o tom, jak těžký, nebo pro někoho naopak lehký, může být vstup na novou školu. Pro Melindu, bohužel platí to první, její staré kámošky se jí vyhýbají. A kdyby jen to. Co teprve, když si na vás všichni "ukazují prstem"? Proč? Protože jste TA, co v létě na večírku zavolala policii a utekla. Proč to udělala? Důvod najdete uvnitř knihy.

Autor: Laurie Halsová Andersonová
Název: Mluv
Originál: Speak/1999
Překlad: Somogyi Viola
Nakladatel: Yoli
Počet stran: 200
Rok vydání v ČR: 2016


Zhodnocení: Je to útlá knížka s velice silným příběhem. No, spíš se silným tématem, protože mi přijde, že v této knize nejde tolik o příběh jako takový, ale o to téma, které se kolem Melindy točí. Do příběhu jsem se moc nezačetla, nebylo to žádné "wow", které by mě pohltilo a nedalo mi spát, přesto jsem knihu toužila dočíst, a dozvědět se, co Melindu sužuje a trápí? Co se stalo tak závratného, že skoro přestala komunikovat? Neboť kniha se nejmenuje právě MLUV jen pro nic za nic!

Domnívám se, že tuhle YA knihu bude jinak vnímat patnáctiletá dívka, a jinak třicetiletá žena. Přesto je kniha určena pro kohokoliv - dívku, ženu, matku. Já osobně, jsem brzy pochopila, co se asi tak mohlo na tom večírku stát.
Jen mě hodně ohromovalo a kroutila jsem nevěřícně hlavou, nad nezájmem rodičů. To že se nezajímali, že se jim ztrácí dcera před očima, že skoro nemluví, že se změnila o 180° a oni to nevnímali, nebo nechtěli vidět, mě znepokojovalo.

Každopádně klobouk dolů nad autorkou, že se vrhla do takového počinu, a skvěle ho zpracovala. Knížka se četla lehce a sama. Jednoduchý styl vyprávění, kraťoučké kapitolky, které jsou vlastně vyprávěním Melindy. Taková zjednodušená deníková forma, ačkoliv nejde o knihu jako o deník.
A v poslední řadě, ta obálka. Ta je prostě úchvatná. Obličej schován ve stromě. Prostě skvělý, a přitom tolik vystihující celou podstatu příběhu.

Knihu bych doporučila spíše mladším čtenářkám, ale je možné, že si v knize najdou své i "moje" vrstevnice nebo i starší.
Hodnocení: 2/5
O autorce: Laurie Halse Anderson (nar. 1961)
- americká bestsellerová autorka New York Times, vystudovala na Georgetownské univerzitě a prislavila se především svými romány pro dospívající. Za svůj přínos v oblasti literatury pro mládež získala v roce 2009 cenu Americké knižní asiciace, Margaret A. Edwards Award. Působivý román Mluv se dočkal brzy po vydání velkého ohlasu ze strany čtenářů i kritiků. Autorka za něj dostala několik ocenění (Printz Honor Book, Edgar Allan Poe Award, Golden Kitw Award, ad.).
Pár slov nakonec:
Nakonec bych ráda zhodnotila i stejnojmenný film, který byl podle knihy natočen a Melindu zde ztvárnila Kristen Stewart. Film byl natočen roku 2004. Říkáte si jak je to možné? Jednoduše. Kniha v originále vyšla totiž v New Yorku již v roce 1999! Panečku! A teprve po 17 letech vyšla prvně u nás.

Film jsem si pustila druhý den po dočtení. Ze začátku jsem měla obavy, jak hlavní hrdinku předvede Kristen, ale obavy byly zbytečné. Kristen zahrála Melindu skvěle. Nějak tak, jsem si ji během čtení představovala. Myslím, že dobře zahrála všechny popisované emoce, které Melinda prožívá. Ve filmu je i dobře vidět ta nevšímavost rodičů, o to, že se něco děje. Ve chvíli kdy Melinda zuří a je vyprovokována, jsem se ji skoro až bála.

Za mě rozhodně stojí za pozornost oboje, jak kniha, tak i film. Kniha je sice o píď lepší, protože nám toho ukáže a přinese daleko víc než film, ale ani ten není špatný a stojí za to mu těch 89 minut věnovat. :-)


Už jste o knize slyšeli nebo dokonce ji četli? A co film? Věděli jste, že originál byl vydán již před sedmnácti lety? A jak se vám kniha zalíbila po mém představení?
Napište mi do komentářů pod článkem, ráda si je přečtu a odpovím.

Mějte se a mluvte :-)
Vaše ൬ermaidka


Publikováno dne: úterý 25.července/2017 v 22:05

Komentáře

  1. O knize už jsem slyšela, dokonce mám tušení, že vím o co tam jde, tak mě moc neláká... Každopádně hezká recenze! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem o knize dříve moc neslyšela (až když už jsem ji měla), tak jsem zahlídla pár článků a nějaký tip o čem je jsem měla, ale nebylo to přesně "TO ONO"... :-)
      Až během čtení jsem zjistila o co asi půjde, a tentokrát se už nemýlila. :(

      Vymazat
  2. Jednu recenzi jsem na knihu už četla a ta mě nalákala. Ty jsi mě přesvědčila, že by nemuselo být špatné se po ní poohlédnout co nejdříve. Jsem zvědavá, co se vlastně té Melindě stalo a jak se to celé bude vyvíjet. I když už mezi náctileté dávno nepatřím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli myslíš recenzi od Šárky (Deník jedné knihomolky), tak jsem na ni dnes také narazila, věděla jsem, že knihu má taky, ale ne to, že se do ní hned začetla :-D
      Také mezi náctileté nepatřím, a jsem ráda, že jsem takovou knihu mohla číst, ale zažít bych to nechtěla!
      Jsem zvědavá, co na ni řekneš, pokud se někdy do ní začteš :-)

      Vymazat
    2. Ano, přesně tu recenzi myslím :) Myslím, že jsem ji viděla v knihovně, tak si ji příště asi půjčím a uvidím :)

      Vymazat
  3. Na knihu jsem četla vesměs negativní recenze a upřímně mě ani moc neláká :-) Sepsala jsi to však moc hezky a lákavě :D :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a chápu... Také jsem při svém hledání narazila na negativní ohlasy. A popravdě, asi kdyby neměla tak nápaditou obálku (která u mě zvítězila na 200%), a nebyla tak útlá, asi bych taky do ní nešla.

      Vymazat
  4. Výborná, poutavá recenze! :). Knihu jsem už několikrát zahlédla, ale pozornost jsem jí tedy nevěnovala. I když obálka vypadá navýsost skvěle, přesto se do knížky asi dvakrát hrnout nebudu :D. A abych byla upřímná, o filmu jsem vůbec nevěděla a tam mě trošku odrazuje Kristen :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji.
      Také mě odrazovala, ale nebylo to s ní tak špatně.

      Vymazat
  5. Knižku som už zaregistrovala a aj keď po YA už veľmi nesiaham, tá obálka mi úplne počarovala a k tomu mám akýsi pocit, že by sa mi kniha páčila :) Ach, váham, ale ani váhať nechcem, no uvidím, ale som rada, že som si mohla prečítať tvoj názor ^.^ A to som nevedela, že je aj film O.o Fíha, čo sa človek nedozvie :D A inak, tá prvá fotka je krásna♥♥♥ Maj sa krásne ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také již jen výjimečně se začtu do YA, ale ta obálka mě učarovala, a tak jsem knihu musela mít a nebyla to špatná volba.
      A děkuji - také jsme si na té první fotce dala záležet :-D

      Vymazat
  6. Skvělá recenze :) Knihu jsem četla minulý rok, ale už si skoro nepamatuji o čem byla :) Do paměti se mi tedy moc nezapsala, byla to tenkrát taková příjemná oddechovka :) Ale docela ráda bych vyzkoušela film :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Moc děkuji za váš komentář a čas strávený u článku. :-)

Populární příspěvky z tohoto blogu

PŘESUN BLOGU!!

NOVÉ KOUSKY Č.12

ČERVENEC - 7. Ohlédnutí