ZELENÁ MÍLE

Krásný den, milí čtenáři!

Po hodně dlouhé době vám přináším mé zhodnocení nedávno dočtené knihy. Tentokrát elektronickou knihu, kterou jsem si zakoupila ve slevách na eReading.cz během srpna. Jednalo se o akci knih od mistra Kinga, kde jsem ulovila Zelenou míli, kterou sice znám z filmového zpracování, ale chtěla jsem si ji i přečíst. Za pár dní od koupě jsem tento román ve čtečce rovnou rozečetla a dočtenou jsem ji měla během pěti dnů.

Jedná se o mojí úplně první Kingovku!

O knize: Příběhem nás provází Paul Edgecombe, který je již starý a pobývá v pečovatelském domě Georgia Pines. Jako vypravěč vzpomíná na dobu, kdy působil ve státní věznici Cold Mountain jako hlavní dozorce. Tedy lépe řečeno řídil popravy v bloku E, kterému se říkalo Zelená míle, podle zelené podlahy. V tomto bloku pobývali vězni odsouzení na smrt v elektrickém křesle.
Jednoho dne k nim přivezli černocha jménem John Coffey. Tento obr je odsouzen za znásilnění a vraždu dvou holčiček. Ale působí hodně hloupě a zaostale. Prý si nemohl pomoci, jak sám říká:

“Chtěl jsem to vzít zpátky. Ale už to nešlo.”

Jaký význam mají tato slova? Přiznává se jimi k vraždě a k tomu, že jí posléze litoval? To a mnohem více se dočtete v tomto skvělém románu spisovatele Stephena Kinga.

Název: Zelená míle
Autor: Stephen King
Originál: The Green Mile
Překlad: Žáček Milan
Nakladatelství: Beta - Pavel Dobrovský
Rok vydání v ČR: 2014 e-kniha
Počet stran: 344
"Jmenuješ se John Coffey, je to tak? Ano, pane. Jako kafe, ale psané jinak.  Umíš psát, obře? Jenom svoje jméno, pane."
Moje zhodnocení: Přišlo mi zajímavé zpracování a rozdělení knihy na šest částí. Je to z toho důvodu, že původně byla Zelená míle vydávaná jako šest samostatných knih na pokračování. Každá část nesla název, který odpovídal ději v ní obsaženém. Jednotlivé úseky jsou rozděleny a očíslovány kapitolami, které nebyly nikterak dlouhé. U zakončení jednotlivých částí, byl vždy nějaký zvrat nebo naznačené tajemství, díky kterému nešlo knihu jen tak odložit a musela jsem pokračovat ve čtení. Popoháněla mě zvědavost. Zvědavost, co přinesou další stránky.

Kniha začínala dopisem Stephena Kinga o tom, co ho vedlo k napsání šesti samostatných částí. Ale musím říct, že mě se rozhodně líbila kniha jako celek. Na konci knihy je autorův doslov. Obálka, na které je samotné elektrické křeslo, je parádní a odpovídá ději knihy a tomu, co se na Zelené míli odehrávalo.

Knižní zpracování o Johnym Coffeym se mi líbilo a i dobře četlo. Příběh nabíral na čtivosti stránku za stránkou. Na začátku nových úseků mě občas iritovalo Paulovo popisování přítomnosti v Georgia Pines, to mě odtrhávalo od vypravovaného děje z prostředí Zelené míle. Ale nakonec jsem si zvykla a celkovému pohledu na knihu to nijak neubralo.
Ačkoliv příběh znám z filmové verze, myslím, že mě kniha obohatila. Nejen o to, co ve filmu nebylo. Ale troufám si říct, že tentokrát je film věrohodnou kopií knihy.
"Pomohl jsem , že?  To mi stále znělo v hlavě, jako úryvek písničky, které se nedokážete zbavit, nebo slov, kterými chcete vyvolat zaklínadlo.  
Pomohl jsem, že?"
Ale pár nesrovnalostí by se nešlo. Dokonce mi některé vadily, když jsem film o víkendu znovu shlédla. Samozřejmě, že vím, že může jít pouze o překladatelské nesrovnalosti, ale stejně:

Například v knize je uveden rok Johna Coffeyho jako rok 1932. Ve filmu Paul vypráví, že byl bachařem na Zelené míli v roce 1935. Na konci knihy prozrazuje své kamarádce Elaine v domě seniorů, že je mu 104 a ve filmu mu je 108 let. Dále mi vadil rozdíl mezi pojmenováním elektrického křesla. V knize se mu říká Jiskřidlo, ale ve filmu Výbojka. A velký rozdíl je v myši, která se objeví na Zelené míli a jenž si ochočí vězeň Del. Ve filmu je to myška Ginger a v knize je to myšák Pan Cinkal.

Ale i přes tyto rozdíly jsem ráda, že jsem si knihu přečetla. Že jsem ji dala šanci. A ona u mě uspěla. Myslím, že jsem ji nečetla naposledy. A vám, kdo jste ji ještě nečetli, vřele doporučuji.
Je to nádherný, silný a smutný příběh.

Hodnocení: 4,5 z 5

O autorovi: Stephen King (nar. 1947)
- americký spisovatel hororů, absolvoval univerzitu v Oronu, obory angličtina a tvůrčí psaní se zaměřením na učitelství, učil na střední škole v Hampdenu. První prodaný román byl Carrie. Patří mezi nejproduktivnější a nejčtenější autory současnosti. S manželkou Tabitou, se kterou se seznámil na univerzitě, mají tři děti.
Zaujal vás tento článek? Četli jste tuhle knihu? Nebo jste viděli alespoň film s Tomem Hanskem a Michaelem C. Duncanem? A jaku jinou tvorbu byste mi od S. Kinga doporučili?
Těším se na vaše poznatky v komentářích.

Zdraví vás,
Vaše ൬ermaidka


Publikováno dne: čtvrtek 7.září/2017 v 11:00

Komentáře

  1. Krásná recenze :-) Kniha mě opravdu láká, i přesto, že znám filmové zpracování. S Kingem to mám tak nějak různě...nevím no, kterou knihu ti doporučit. Mě se líbilo Cujo, četla jsem i Nezbytné věci, Mlhu..ale úplně odvařená z něj nejsem. Líbilo se mi zfilmované Osvícení, teď v sobotu jdu se ségrou na To, které jsem ještě nečetla, ale zrovna To bych si přečíst chtěla :D Odrazuje mě ta tisícovka stran :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za skvělý komentář. Mě se kniha četla vážně skvěle, i přesto že film znám, neměla jsem se čtením problém, jak kdybych četla neznámou knihu... .)
      Tak pak napiš, jaký byl film. Neviděla jsem ani původní verzi. A tisicovka stran by mě odradila stopro... Zatím uvidím, jestli budu s Kingem pokračovat... I bez něho je můj wishlist dlouhý :-D

      Zrovna dneska mi přišla Šílená, kterou jsem u tebe nevyhrála... :-( .-D

      Vymazat
    2. Film byl teda dost psycho :D Byla jsem poprvé v kině na hororu a užila jsem si to, ale pořád tep 220. Dost děsivý film, ale povedl se. A na velkém plátně to je úplně jiný zážitek. Nicméně číst To už asi nebudu, člověk už má před očima ty herce a nemá moc prostor pro vlastní fantazii.

      Tak to jsem ráda, že se Šílená k tobě nějakým způsobem dostala, jsem zvědavá, jak se ti bude líbit :-)

      Vymazat
    3. Chci se do ni brzy pustit, ale předně chci dočíst resty ze srpna! Tak snad! A taky ještě mám spadeno splnit čtenářskou výzvu z DTBK, tak musím ještě vzít do ruky vybrané knihy. Mám pocit, že se ten rok chýlí nějak moc rychle ke konci, a že to nemůžu vůbec stihnout.... :-/

      Vymazat
    4. Souhlasím, že ten konec roku je už za dveřmi! Ani se nenadějem, a už budou vánoce...Čtenářskou výzvu z DTBK taky těžce nestíhám, teď jsem se jí pár měsíců nevěnovala a vypadá to, že to taky nestihnu :-(

      Vymazat
  2. Super recenze Moni :-) jsem ráda, že se ti kniha líbila. Já jsem ji dostala od přítele k Vánocům dva roky zpátky a byla jsem nadšená. Příběh je to nádherný a jsem ráda, že nebyl doma, když jsem jej dočítala, neboť když brečím, tak mám ráda soukromí, zvláště pak u takového hysteráku, jako jsem měla u zelené míle :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, dala jsem si záležet :)
      Vidíš, to bylo zvláštní, já jsem u knížky skoro nebrečela, jen lehce úkapla slza... Za to u filmu jsem bulela jak divá, hlavně když se tam říká spojení: zabil je skrz vzájemnou lásku. a šéfe, nedávejte mi to na hlavu, já se bojím tmy...

      Vymazat
  3. Povedená recenze. Ja na tuhle knihu viděla film jako mala. Spis myslím ze omylem a dost me to vzalo tak se bojim ted sahnout po knížce. I kdyz jestli si chci od kinga neco precist tak tohle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidět film jako malá, bych asi nedala :-(
      Já po ní sáhla také i z důvodu, že ve Čtenářské výzvě je téma - kniha od spisovatele ze žebříčku 100 nejoblíbenějších autorů (na Databázi knih). Tak jsem si vybrala Kinga a kniha už byla jasná volba, co taky jiného :-D

      Vymazat
  4. Zrovna Zelenou míli si chci hrozně moc přečíst a děsně mě štve, že jsem akci na e-readingu prošvihla. Film samozřejmě znám a zbožňuji ho. "Kingovek" jsem moc nečetla, ale určitě doporučuji Dračí oči. Je to taková dětská pohádka, ale naprosto úžasná (a vlastně první, co jsem od Kinga četla). A Žhářku bych zase vynechala. Je sice pavda, že je to asi 8 let, co jsem ji četla a tenkrát jsem přece jen měla jiný vkus, ala pamatuji si doteď, jak ta kniha byla otravná a zdlouhavá. Prostě nuda. Jinak s doporučováním končím :D King nepatří až tak k mým oblíbeným autorům a pořád z něj mám takový zvláštní pocit. Ale třeba tě nadchne více než mě :) Jo a pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě mrzí, že jsi akci prošvihla, snad bude brzy zase nějaká.
      Uvidím, jak já budu s Kingem pokračovat, ale Zelená Míle mě nadchla i knižně, nejen filmově :-)

      Vymazat
  5. Pěkná recenze. :)
    Od Kinga jsem toho přečetla strašně moc, ale zatím jsem ani jednu jedinou knihu nezveřejnila na svém blogu. Byla by to jedna chvála vedle druhé, protože vše, co jsem četla, se mi strašně moc líbilo a bylo to naprosto úžasné. Zatím u mě vede TO (teď je kolem něho obrovský poprask) a Řbitov zvířátek. Možná bych se také mohla pokusit sepsat nějaké recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. S dalším čtením "Kingovek" zatím uvidím, ale díky za tipy. A pokud se pustiš do recenzí, ráda mrknu.

      Vymazat

Okomentovat

Moc děkuji za váš komentář a čas strávený u článku. :-)

Populární příspěvky z tohoto blogu

PŘESUN BLOGU!!

NOVÉ KOUSKY Č.12

ČERVENEC - 7. Ohlédnutí