RÁCHELINA KNIHA

Milí čtenáři! 

Nový recenzní článek je zde, tentokrát v trochu pozdějších hodinách. .-)
Jak hlásá titulek na zadní straně obálky, půjde prý o strhující příběh. Zda tomu tak bylo i u mě, se dozvíte níže v textu.

„Dvě mimořádné ženy, dvě rozdílné generace a dva strhující příběhy, které se v jednom místě osudově protnou…“

zdroj fotky

O knize: Na jedné straně příběhu je Ella, která se po smrti rodičů vrací do Norska z New Yorku, kde poslední roky žila, aby zde vyřešila majetkové záležitosti. Zde se setkáváme s Ráchel, podnájemnicí zahradního domku u rodinné vily Elliných rodičů. Ella je rozhodnuta vilu prodat, a tak se setkává s Ráchel, aby ji oznámila tuto skutečnost a mohla ji vypovědět smlouvu. Ta podivná ženská na ni má však zvláštní vliv. Ráchel Elle navrhne, že ji povypráví svůj životní příběh, pokud ho Ella sepíše a vydá. Ella se totiž v New Yorku živí jako novinářka. Ze začátku má Ella pocit, že je vtažena do něčeho, kde být nechce, ale posléze je pozoruhodným příběhem ohromena a těší se na další Ráchelina vyprávění. 

Postupně se dozvídáme, že Ráchel pocházela z Bratislavy z židovské rodiny a měla bratra Arona. V roce 1939, kdy se už válka blížila i k Bratislavě, nechali rodiče Ráchel a jejího bratra Arona posadit na vlak, který je měl odvést pryč od války. S pomocí Nansenovy nadace odcestovalo z Bratislavy a následně z Prahy několik židovských dětí. Takto se Ráchel jako malá holčička ocitla v Norsku. Jaký byl její život zachráněného židovského dítěte se dozvíte, když si knihu přečtete. 


Název: Ráchelina kniha
Autor: Sissel Vaeroyvik
Originál: Rakels bok/2014
Překlad: Týnská Alice
Nakladatelství: MOBA
Rok vydání v ČR: 2015
Počet stran: 384

Zhodnocení: Knihu jsem četla v elektronické podobě, ale mám ji také v pevné vazbě! Četla jsem ji měsíc. :( Byla trochu náročná. Možná na mě už těch životních (válečných) příběhů bylo za sebou moc. Možná mi jen nesedlo načasování, ale nemohla jsem se do knihy začíst. Problém mi občas dělala i dlouhá souvětí, která se v knize hojně vyskytovala. Také mě ze začátku docela nudily některé pasáže z přítomnosti. Neviděla jsem na nich nic strhujícího. V podstatě do doby, než jsem pochopila, proč nám autorka ukazuje i Ellinin život a její dětství, nezajímající se rodiče, a zázemí, které pro ni, jako pro dítě asi nebylo tak úplné a láskyplné, jak by potřebovala.

Asi by se hodilo poznamenat, že kniha má příběh spojen ze dvou dějových linií. Ellinu a Ráchelinu současnost v Bergenu. A pak tu, v podobě Rácheliných vzpomínek na minulost.
Zhruba v době, kdy čtečka ukazovala 55% přečtené knihy a do konce června zbývalo jen pár dní (ani ne týden), jsem chtěla knihu odložit a nahradit jinou. Ale odkládání se nekonalo. Po pár stránkách nabrala kniha na čtivosti i spádu. A já knihu k poslednímu červnu s úžasem dočetla. Přišlo mi, že sem tam měla kniha hluchá a neúplná místa. Přesto ale byla rozhodně svá! Byla jiná! Když jsem se nakonec podvolila, kniha mě do děje doslova vtáhla. Měla i svůj osobitý smutek, jak už v případě příběhu Elly, tak i toho Ráchelina.

Ještě bych ráda uvedla, že vyprávění v knize jsou od sebe oddělena kapitolami a psanou formou a povětšinou i rokem. Vyprávění z minulosti je podané v er-formě, kdežto současnost v ich-formě z pohledu Elly. Ani ten Ellinin život nebyl procházkou růžovým sadem. A možná toho mají tyto dvě ženy společného daleko více.

V porovnání s knihou Vlak naděje, zde nečekejte „happyend“ stejného rázu, jestli vůbec nějaký... Příběhy jsou si sice lehce podobné, ale ne stejné. Oba vypráví ženy v dost pokročilém věku a vzpomínají na své dětství. Obě jsou do nových rodin odvezeny vlakem. Každá ale měla ten svůj život jiný a vedla jiné kroky v dospělém životě. Musím uznat, že trochu více jsem soucítila s Viven (z knihy Vlak naděje) než s Ráchel, přestože ta byla nucena událostmi 2. světové války opustit rodiče a poté i na nějakou dobu Norsko. Zde jsem občas nad kroky Ráchel kroutila hlavou, kdežto u Vivien mi přišlo, že byl děj reálný a přirozený.

Hodnocení: 4/5

O autorce: Sissel Værøyvik (nar. 1959)
- vyrůstala na ostrově Værlandet v Sunnfjord a žije v Bergenu. Ráchelina knihy je její románový debut.  


Medailonek na závěr: Dost mě na konci v doslovu knihy zarazilo, že kniha je povětšinou fikce, až na pár skutečností kolem událostí 2. světové války a Nansenovy nadace. Sama autorka uvádí, že jen historické pozadí se zakládá na skutečných událostech, ale příběh a postavy jsou smyšlené. Což mě překvapilo právě proto, že Ráchel pocházela z Bratislavy a knihu napsala norská autorka. Čekala jsem nějakou spojitost. Olalá a ono ne… :-D


Jak se vám kniha zamlouvá? Zaujala vás dnešní recenze? Nebo jste tuto knihu před tímto článkem již znali nebo dokonce i četli? Napište mi do komentářů - ráda odpovím.

Mějte se a dobrou noc,
Vaše ൬ermaidka


Publikováno dne: pondělí 10.července/2017 v 23:30

Komentáře

  1. Ja tuhle knizku nedocetla :( nebylo too spatnny jen jsem na to nebyla aktualne naladena a uz se k tomu nevrátila :( každopádně tu knizku asi vezmu babičce protože ona taky hodne cte a tohle tema ji bude urcite zajimat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je škoda! I já neměla daleko k tomu, abych knihu nedočetla, ale nakonec jsem se jí prokousala a opravdu za to stálá. Uvidíš, třeba to ještě zkusíš - není špatná. Popřípadě, ať se líbí alespoň babičce :-)

      Vymazat
  2. Knížku mám v seznamu a toto je první recenze, co jsem přečetla. Musím přiznat, že se mi hned vybavil Vlak naděje, který jsi i ty sama zmínila. Trochu se knihy obávám, po tvé recenzi, ale přesto se na ni ráda vrhnu. Ať vím, jestli opravdu stojí za to :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ji zkus. Myslím, že když se ti líbil Vlak naděje, i když měl svoje mouchy (jak jsi psala u sebe v recenzi), tak by se ti Ráchelina kniha mohla také zamnluvat... (pravděpodobně taky s nějakýma těma mouchama :-D)

      PS: Mají ji na bux.cz momentálně v Akci za 99Kč

      Vymazat
  3. Skvělá recenze, Moni. Až bude na knihu ten správný čas a nálada, určitě se do ní pustím, ale díky Tobě budu držet svá očekávání na uzdě. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kristý, třeba se Ti bude zamlouvat, uvidíš.
      Už jsme se přesvědčily, že co člověk, to jiný vkus :-)

      Vymazat
  4. No je vidět, že ti moc nesedla, jako kdyby ses do toho psaní musela nutit. Já teď pro Mobu psala recenzi, po delší době jsem si od nich totiž vzala knihu, a vůbec se mi do ní nechtělo. Kniha mi totiž tak nesedla, že jsem málem umřela při jejím čtení. Šla bych raději k zubaři než ji absolvovat znovu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zvláštní, tak na tebe článek působí? :-) A mě přišlo, že se mi o knize v souhrnu docela hezky a snadno píše, a že mě to i baví, ačkoliv nebyla úplně super, ale špatná taky nebyla! .)

      Vymazat
  5. Dlouho na mě doma kniha čeká, ale určitě se jednou dočká :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to se budu těšit na Tvé dojmy, až na ni přijde řada :-)

      Vymazat
  6. O knize jsem chvilku přemýšlela, ale opravdu jen chvilku. Nakonec jsem nejspíš udělala dobře, když jsem jí nezařadila na wishlist (ono by na ní stejně došlo až za sto let, ale přeci...). Jinak obdivuji, že si jí dokázala dočíst, já jsem takhle taky narazila na knihu (Zády k sobě), která mě nehorázně nudila a zprotivila mi potěšení nad čtením samotným a dočíst jsem jí prostě nedokázala. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli to tak cítíš, tak je to asi dobře, že nešla na seznam, pokud víš, že bys ji stále odkládala, tak to nemá cenu..
      Já jsem naopak ráda, že jsem ji dočetla, i když jsem zamýšlela ji odložit. Myslím, že si ji zkusím jednou přečíst znovu, snad v příhodnější čas. Jak píšu v článku, možná opravdu nebyla správná doba.

      Vymazat

Okomentovat

Moc děkuji za váš komentář a čas strávený u článku. :-)

Populární příspěvky z tohoto blogu

PŘESUN BLOGU!!

NOVÉ KOUSKY Č.12

ČERVENEC - 7. Ohlédnutí