MINI RECENZE - HARTL a VÁŇOVÁ

Zdravím knihomolové,


Dneska tu mám článek mini recenzí na dvě knihy od českých autorů.

Přece jenom spisovatelé z naší krásné vlasti bývají často opomíjeni a skoro nečteni, tak to pojďme spolu napravit. :-)
První knihu, kterou bych vám ráda představila je kniha od Patrika Hartla -
Okamžiky štěstí.
zdroj obrázku

O knize: Kniha je psaná jako dvojromán, kdy z každé strany je napsaná jednotlivá část příběhu. Ze strany s narůžovělou obálkou si můžete přečíst příběh Veroniky, a z bílomodré obálky zase příběh Jáchyma. Veronika a Jáchym jsou sourozenci, kteří se vyrovnávají s nenadálou životní situací. Oba příběhy jsou plné lásek, rozchodů a jiných životních úskalí. Každý z nich se vypořádává se svým životem jinak, ale v některých chvílích se příběhy prolínají, a pak si zase volně plynou po svém.

Zhodnocení: V první řadě bych chtěla uvést, že jsem četla knihu od Veroniky, a považuji to za skvělou volbu. Příběh Veroniky byl daleko emotivnější než Jáchymův. A když jsem četla posléze Jáchyma, vše do sebe zapadalo, avšak příběh Jáchyma mi přišel daleko volnější. Domnívám se, že když čtenář začne příběhem Jáchyma, tak pak při čtení u Veroniky nebude tím co jí potká tolik překvapený, protože mu toho hodně již nastíní a prozradí čtení z Jáchymova pohledu. Tudíž si čtení samotného Veroničina příběhu tolik neužije. Alespoň tak jsem to při čtení vnímala já.

Dílo jako celek hodnotím kladně. Hartlovi se povedl skvělý dvojromán ze života, smutný i humorný zároveň, se střípky „okamžiky“ štěstí.
Knize nechybí čtivost. Myslím, že kdybych ji nečetla skoro s dvoutýdenní pauzou, že bych tento román za víkend přelouskala. Četl se opravdu velmi snadno a rychle. S každou stránkou jste očekávali, co děj přinese nového.
Líbilo se mi, že ačkoliv čtete o jednom ze sourozenců, není tam nijak opomíjen ani ten druhý. Tudíž oba romány se v některých místech překrývají a my se dozvídáme, jak zrovna prožíval nějakou událost druhý z nich.
Jediné, co mi na knize nesedlo, bylo některé propletení vedlejších hrdinů. Přišlo mi to až „naivně směšné“. Ale můžeme to brát i tak, že svět je malý! Rozhodně si nemyslím, že by to příběh nějak rušilo, jen mi to přišlo úsměvné.
Ráda knihu doporučím čtenářům, kteří jsou milovníci knih P. Hartla, a pro které kniha bude určitě dalším zpestřením, stejně tak jako pro mě. Na své si přijdou i čtenáři, kteří mají rádi knihy ze všedního života, kde naleznou humor, ale i smutné situace.
Hodnocení: 3/5
O autorovi: Patrik Hartl (nar. 1976)
- vystudoval filmovou a televizní režii na pražské FAMU.  Střídavě se věnuje divadelní, filmové a televizní režii. V divadle režíroval řadu divácky velmi úspěšných inscenací (Otevřené manželství, Caveman, Absolvent, Půldruhé hodiny zpoždění, Madame Melville) a jeho vlastní divadelní hry Hovory o štěstí mezi čtyřma očima (2004), Klára a Bára (2006), Soukromý skandál (2011) se staly hity. Ve filmu debutoval komedií Taková normální rodinka. Jeho literární prvotinou je kniha PRVOK, ŠAMPÓN, TEČKA A KAREL.
Název: Okamžiky štěstí
Autor: Patrik Hartl
Nakladatelství: Bourdon
Rok vydání: 2016
Počet stran: 460
Druhou slibovanou knihou v tomto článku je kniha od Magdy Váňové -
Ať myši nepláčou
Od této autorky mám již dvě knihy za sebou. Na knihu jsem četla nedávno chválící recenzi, a tak mě zajímalo jaká kniha bude.
No, ne všem se líbí to samé...

U téhle knihy daleko více nastíním a prozradím o co v ní jde. Proto se předem omlouvám za plno *spoilerů*
O knize: Kniha je taková ze života, ale rozhodně ne ze všedního. Mladá Karla po ošklivém rozchodu s Kurtem odejde vykonávat řemeslo prostitutky. Po roce a něco se vrací zpátky do Prahy prohlašujíc, že v Bezděkově si vydělávala jako uklízečka. Díky Juditě se rozhodně pokračovat ve studiu, a tak potkává Štěpána, ale ten miluje Tamaru. Karla se jim vnutí do přízně, povede se jí ty dva rozdělit a jako utěšitelka se po čase stane Štěpánovou přítelkyní a díky osudu a přání jedné staré paní i manželkou. Po letech se ukáže, že toto manželství není šťastné. Štěpán Karlu podvádí s Tamarou…. Jedno velké klišé!
Zhodnocení: Do knihy jsem se nemohla vůbec začíst. Styl psaní mi nesedl, příběh mi přišel rozvláčný. Zřejmě ani náladu pro danou tématiku jsem neměla.
A do toho všeho mi nesedly ani postavy v příběhu. Samotná, hlavní hrdinka, Karla mi byla nesympatická, později jsem s ní sice tak trochu soucítila, ale žádná sláva. Nesympatický mi byl nakonec i Štěpán, který se nedokázal oprostit od Tamary. A z jeho slov Karle, že to s Tamarou není nevěra, protože s ní spal ještě dřív, než oni dva byli manželé, to  se mi popravdě chtělo skoro až „blejt“, z těch chlapů. A bylo mi úplně jasné, že si to paní Váňová „nevycucala“ z prstu, ale že takoví „blbečci“ se fakt najdou. V neposlední řadě tu máme Tamaru, která pro pomstu nechodí daleko.
Karle jsem její život rozhodně nezáviděla. Ani jednu jedinou část.

Jediné, co se mi ke konci knihy líbilo, bylo to, že když se její syn dozvídá, jak je na tom Karla zdravotně, tak že ji bude přes veškeré neshody oporou. Aspoň něco na té knize bylo „dobré“!
Kniha mi přišla taková průměrná a nezajímavá. Ale co čtenář, to jiná chuť. Takže nechci od knihy odrazovat.
Co si tak zpětně vybavuji, je fakt, že kniha Sestra a sestřička mi také lehce nesedla, ale přesto se četla daleko schůdněji než tato. A z povídkové knihy Náhoda nebo osud jsem byla pro změnu nadšená. Od spisovatelky tu na mě čeká ještě kniha „Nebýt sám“, tudíž jí ještě jednu šanci dám. :-)

Hodnocení: 1/5
O autorce: Magda Váňová (nar.1954)
- česká beletristka, novinářka a překladatelka z bulharštiny a slovenštiny a angličtiny se narodila v Chlumci nad Cidlinou. Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, a po jejím dokončení pracovala jako překladatelka a novinářka. Literární tvorbě se začala věnovat až od roku 2000. Autorčiny romány dokáží čtenáře upoutat příběhy současných lidí, zajímavým pohledem na dnešní dobu, psychologickým napětím dokonale vykreslenými dramatickými situacemi. Magda Váňová se svým dokonalým a poutavým literárním stylem stala oblíbenou spisovatelkou pro široký okruh čtenářů.



Název: Ať myši nepláčou
Autor: Magda Váňová
Nakladatelství: Šulc - Švarc
Rok vydání: 2012
Počet stran: 352


Jakou knihu jste naposledy četli od českého autora? Četli jste některou z těchto dvou knih? Znáte předešlé Hartlovy knihy? A co knihy od Magdy Váňové, znáte tuto spisovatelku? Ráda si přečtu vaše názory v komentářích.

Přeji hezký večer,
Vaše ൬ermaidka



Publikováno dne: úterý 26.září/2017 v 20:20

Komentáře

  1. Já jsem asi jediná, kdo nezná Hartla a jeho tvorbu :D Ty Okamžiky štěstí na mě všude bafají a já vůbec nevím, o co jde :D No stydím se a měla bych to asi přehodnotit, když knížku/y tak vychvaluješ. Takže to jsou dvě samostatné knihy? Já si pamatuju, jak jsi avizovala, že jsi to tetě přečetla :D Asi to fakt bude stát za přečtení, třeba na ni v knihovně narazím :-)
    No a k té druhé, tak ta mě vůbec nezaujala zřejmě proto, že ani tebe ne :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Okamžiky štěstí je jedna kniha se dvěma příběhy uvnitř. Ovšem od Patrika je to jeho třetí kniha, četla jsem i předešlé dvě a také se mi líbily. Jeho styl psaní mi sedí, čte se to svižně. :)
      Na tu druhou se mi psal názor dost těžce, což je z článku poznat. :( Ale co čtenář, to jiná chuť. Nechci od knihy odrazovat, kor když jsem na ni původně četla recenzi, která mě na knihu nalákala. Jen mě zrovna nesedla... :((

      Vymazat

Okomentovat

Moc děkuji za váš komentář a čas strávený u článku. :-)

Populární příspěvky z tohoto blogu

PŘESUN BLOGU!!

NOVÉ KOUSKY Č.12

ČERVENEC - 7. Ohlédnutí