HOREČKA NAD RÁNEM

Zdravím knihomolové,

Jsem ostuda, já vím!
Bude to totiž už měsíc od poslední publikované recenze. Proto je čas to napravit. Knihu, kterou tu mám pro vás připravenou, jsem dočetla minulý týden. Tou je historický román Horečka nad ránem.

„Horečka nad ránem je dojemná, veselá, romantická, bláznivá, groteskní a neuvěřitelná love story, která se skutečně stala.“
zdroj obrázku

O knize: Jedná se o poetický příběh, který se odehrává v poválečném Švédsku. Je o maďarském mladíkovi jménem Miklós, který přežil hrůzy koncentračního tábora. Na ostrově Gotland se má zotavit z nemoci, ale primář pro něho má krutou zprávu. Zbývá mu asi půl roku života. Miklós se nehodlá s myšlenkou, že zemře smířit a prostřednictvím dopisů se rozhodne najít lásku. Napíše tedy dopis všem (117) maďarským dívkám a ženám, o kterých si zjistil, že pocházejí ze stejného kraje jako on, a také se ve Švédsku léčí.
Asi mohu prozradit to, co je hned po otevření knihy zřejmé, jelikož příběh Miklóse nám vypráví jeho syn. Na dopis mu pár dívek odpoví a mezi nimi bude i ta „pravá“. Ovšem jaká úskalí budou muset tito dva překonat, aby se vůbec mohli potkat, vám již neprozradím.
To si budete muset přečíst sami.

“Otec se narovnal. Ještě pořád se usmíval. Radostně žuchnul zpátky do bachratého křesla. Doktor si nemohl být jist, jestli své diagnóze rozuměl, zda ji pochopil. Jenže otce tou dobou zaměstnávaly důležitější otázky, než byl jeho život.” str. 15
Název: Horečka nad ránem
Autor: Péter Gárdos
Originál: Hajnali ráz/2015
Nakladatelsí: Plus
Překlad: Zeman Jiří
Rok vydání v ČR: 2016
Počet stran: 184

Zhodnocení: Tento dojemný poválečný příběh byl pro mě zase jednou něco nového. I když jde o příběh a postavy zbídačené válkou, je tento příběh něčím kouzelný. Kouzelný tím, že přes určenou diagnózu se Miklós nehodlá vzdát a chce poznat to, co ještě nepoznal. Lásku!
Jak jsem již uvedla výše, příběh nám převyprávěl Miklósův syn Péter, který se o osudové lásce svých rodičů dozvěděl až po otcově smrti od své matky. Jak sám uvádí v doslovu, tento silný příběh nemohl nechat jen tak ležet ladem, a proto máme možnost si tuto jeho biografickou tvorbu přečíst.
Příběh je psaný poutavým vypravěčským stylem. Péter nás s lehkostí provází příběhem a seznamuje nás se svým otcem, s poválečnou situací, s nově nabytými přátelstvími z nemocničního prostředí, kde se léčili lidé, kteří přežili válku. Ale také i se žárlivostí, závistí a nepochopením.
“Otci stačilo zavřít oči, aby zas viděl, jak spolu sedí ve výklenku na chodbě vojenské nemocnice, za palmou. Dvě omšelá čalouněná křesla stojící naproti sobě. Rozpačité, málomluvné ticho první půlhodiny. Jen sedí, dívají se na sebe a nechce se jim promluvit.” str. 109
Kniha se mi líbila a dobře se mi četla. Jen místy jsem narazila na úsek, který mě trochu nudil. Ale to bylo jen občasné a jen na pár odstavců. Přesto si děj udržel mojí pozornost. Velmi dobře působily i vložené texty z dopisů, které přidávaly na čtivosti a autentičnosti.
Za mě povedené dílko, které vám mohu jen a jen doporučit.

Hodnocení: 3,5 z 5
O autorovi: Péter Gárdos (nar. 1948)  
- se narodil v Budapešti, je maďarským režisérem a spisovatelem, který je se svým literárním dílem neoddělitelně spjat. Kromě literatury se věnuje filmové tvorbě, především té dokumentární. Posbíral také řadu cen na festivalech, například cenu poroty v Montrealu či Zlatého Huga na chicagském festivalu.
Zaujala vás tato historická romance? Nebo jste už dokonce tuto knihu od nakladatelství Plus četli? Napište mi vaše názory na knihu a třeba i na článek do komentářů.

Hezký zbytek dne přeje,
Vaše ൬ermaidka



Publikováno dne: středa 25.října/2017 v 15:45

Komentáře

  1. Skvělá recenze, Moni. My dvě čteme trochu jiné žánry, takže nemohu říct, že bych pro knihu hned utíkala, ale poznamenám si ji a třeba se k ní časem dostanu :) Měj se krásně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Ktistý .) Jsem ráda, že se recenze líbí.
      To máš pravdu, čteme, ale na druhou stranu je to dobře, nemáme pak všichni recenze na úplně stejné knihy a můžeme si vzajemně rozšířit obzory a dát tipy na něco jiného :-)
      Ty jsi mě teď zase zlákala na Hračkáře. Takže jde taky na wishlist!

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze, o knize jsem až do teď neslyšela ale vypadá velmi zajímavě. :) Jak jsem tak uvažovala od maďarského autora jsem nejspíš nikdy nic nečetla. :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Pro mne to bylo určitě první setkání s maďarským autorem. A myslím, že se vyplatilo :-)

      Vymazat
  3. Knížku jsem před časem vyhrála přímo u nakladatelství Plus, ale zatím jsem se k její četbě ještě nedostala. Jsem ráda, žes ji přečetla dříve a pozitivně zrecenzovala, mám v plánu si ji přečíst, ale otázka je kdy...Nějak se mi to všechno kupí, hromadí, chci číst to i tamto, ale čas není.
    Moc hezky jsi recenzi sepsala a na knížku mě nalákala o to víc :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, tak snad se ke knize brzy dostaneš, teď když jsem Tě na ni navnadila. :-)

      Vymazat
  4. Moc hezky napsaná recenze :) Knihu neznám, ale rozhodně mě zaujala :) snad se k ní někdy brzy dostanu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že recenza zaujala, a uvažuješ o přečtení. Tak snad si budu moci přečíst brzy tvůj názor na knihu :-)

      Vymazat

Okomentovat

Moc děkuji za váš komentář a čas strávený u článku. :-)

Populární příspěvky z tohoto blogu

PŘESUN BLOGU!!

NOVÉ KOUSKY Č.12

ČERVENEC - 7. Ohlédnutí