RC MEDVĚDÍN

Román s velkým srdcem - protože medvědy kolem sebe poznáte...


Zdravím všechny čtenáře u první letošní recenze.

Jak si sami můžete všimnout, od poslední publikované recenze uběhly skoro tři měsíce. :( 
Nějak se to všechno semlelo tak, že nebyla chuť psát. Za což se omlouvá a ráda bych to dneska napravila!

Na úvod do nového roku tu mám malou informaci.
Při příležitosti první letošní recenze jsem se rozhodla pro úpravu vzhledu/obsahu těchto recenzních článků. Ráda bych je pojala lehce jinak než byly předešlé (loňské) články. Doufám, že se vám mé nové pojetí bude zamlouvat.
Články budou začínat odstavcem O knize, ve kterém si přečtete shrnutí knihy. Nebude se však jednat o klasickou anotaci. Po shrnutí přijde na řadu Můj názor a pod ním Hodnocení v podobě bodové škály 1 až 5, kdy 5/5 bude nejlepší hodnocení. Chtěla jsem použít původně hodnotící škálu v podobě hvězd, ale nepovedlo se mi vytvořit nic, co by se mi líbilo. Dosud bylo použito hodnocení v podobě X z 10, které mám v plánu v nejbližší době upravit na novou verzi.
Na konci článku najdete Medailonek, ve kterém se budou ukrývat tři informace a to:
  • o knize (např. nakladatelství; rok vydání; a pokud půjde o zahraničního autora tak také originální název), 
  • o autorovi
  • anotace, popřípadě odkaz na ni.
To bylo pro úvod vše, pojďme se podívat na knihu, o které vám chci dnes napsat pár řádků. Napsal ji  tentýž autor, který napsal knihu, na kterou jsem na blogu publikovala poslední recenzi minulého roku. Ta shoda mi přijde docela vtipná. :)

Dost řečí okolo, knihu, kterou se chystám dnes zhodnotit napsal Švéd Fredrik Backman a dostala jsem ji k Vánocům. Jedná se o knihu Medvědín.

Pro většinu lidí neznamená vítězství na juniorském mistrovství v ledním hokeji nic moc, ale pro obyvatele Medvědína to znamená všechno.


O knize: Medvědín je malé městečko v lese se zimním stadionem. Vášeň, kterou tu sdílí snad každý je pro tu hru na ledě, s mantinely, modré a červené čáry, hokejky a puk. Nenajdete tu nic zajímavého, a přesto každý, kdo tu byl ví, že Medvědín je hokejové město. Mají tu juniorský tým, který může splnit sen celého města - vyhrát juniorské finále. 
Kevin je hráč. Benji je rváč. Amat je z Doliny. Ana je nejlepší kamarádkou Mayi. Maya hraje na kytaru a je dcerou Petera. Peter je sportovním ředitelem HC Medvědín. David je trenérem juniorů. Sune kdysi trénoval Petera i Davida. Všichni jsou pro tento příběh důležití. Všichni v něm hrají velkou úlohu, ale tou největší jsou mezilidské vztahy
Je to příběh o přátelství a věrnosti, o rodinách, o zranitelnosti a oddanosti. O tom, čemu jsou lidé schopni věřit pro lásku k hokeji. Proto, aby se přiblížili k vytouženému vítězství. 

Backman napsal další knihu o sportu, který musí milovat každý (narážka na knihu o fotbalu: Tady byla Britt-Marii). A obyvatelé Medvědína ho milují natolik, aby zpochybnili pravdu a věřili možné lži. 
"Co vybuduješ, to mohou ostatní zničit. Přesto buduj. Neboť nakonec bude vše mezi tebou a Bohem, nikoliv mezi tebou a ostatními."  str. 13 
Na začátku nám autor představí samotné město, ve kterém se příběh odehrává, obyvatele (tedy postavy příběhu) a co jsou zač. Ale nebojte, nejde o žádné rozsáhlé vypisování. S každou novou postavou, se kterou nás autor seznámí děj dál plyne, a my poznáváme hlavní a vedlejší postavy. Každý má v tomto příběhu své místo, někteří to nejdůležitější. Budete knihu milovat, právě kvůli nim. 

Můj názor: Nikdy bych nevěřila, že kniha, ve které bude jednu z hlavních rolí hrát hokej si zamiluji tak, že jí budu chtít číst pořád dokola. Pohltila mě svým příběhem, u kterého jsem lapala po dechu. V úžasu, že tohle napsal Pan Backman. Už jsem se mohla přesvědčit, že autor píše silné a působivé příběhy. Ale něco takového jsem nečekala! V dobrém slova smyslu! Ta kniha byla dokonalost sama!
Čte se dobře, rychle, má spád. Postavy jsou věrohodně vykresleny, a přestože jich je tam hodně, nemusíte mít obavy, že byste se ztráceli a nevěděli, kdo je kdo. 
Musím přiznat, že ačkoliv mi hokej nic neříká (a myslím, že ani po dočtení, nejsem o moc moudřejší, proč lidé hokej milují), tak mě tato listopadová novinka roku 2017 chytla za srdce. Backman prostě umí! A to jsem si po dočtení knihy Babička pozdravuje a omlouvá se myslela, že tu knihu nic z podobného žánru nepředčí. Byla jsem na omylu. Samozřejmě je mi jasné, že si nepodmaní všechny čtenáře.
I přestože Medvědín postrádá starého bručouna v podobě Oveho, přechytralou vnučku v podobě Elsy, nebo ženštinu, která nikdy nikoho nekritizuje, má tato kniha v sobě opět něco Backmanovsky kouzelného. A to na hokeji nevidím nic kouzelného. Nutno podotknout, že téma (vedle hokeje), o kterém kniha je, je velmi vážné.
Co se v Medvědíně stalo, zjistíte, když se začtete do jeho stránek. 

"Existuje takové staré přísloví, které trenéři milují: „Kdo jste, když jdete do lesa a ostatní jdou za Vámi? Vůdce. A kdo jste, když jdete do lesa sami? Turista.“" str. 299


Kniha je rozdělena do 50 kapitol, které jsou spíše kratší. O to víc, se kniha snadněji čte. Děj je vyprávěn v er formě a velice poutavým stylem, který vám nedovolí knihu odložit. Budete společně s obyvateli Medvědína hokej milovat i nenávidět. Proč i nenávidět? To vám prozradí Maya. 
Protože v Medvědíně se nedá žít, tohle město se musí přežít. 
Hodnocení 5/5 ✭

Medailonek
Název: Medvědín
Autor: Fredrik Backman
Originál: Björnstad/2016
Nakladatelství: Host
Překlad: Matochová Helena
Rok vydání v ČR: 2017
Počet stran: 399

O autorovi: Fredrik Backman (nar. 1981)
 - je švédský sloupkař, blogger a spisovatel. Pravidelně píše sloupky do švédských novin a na svůj blog. Pochází ze Stockholmu (vyrostl v Helsingborgu). Proslavil se hned prvním románem Muž jménem Ove z roku 2012 (česky Host 2014), který vyšel zároveň s knihou Co by můj syn měl vědět o světě (2012, česky Host 2017). Anglický překlad románu Muž jménem Ove se drží na předních příčkách žebříčku bestsellerů deníku The New York Times už přes rok, stejně jako německé vydání v žebříčku bestsellerů týdeníku Der Spiegel. Stejnojmenný film měl českou premiéru v listopadu 2016 a získal nominaci na Oscara v kategorii cizojazyčný film.
Po úspěšné prvotině autorovi vyšly u nakladatelství Host další tři knihy: Babička pozdravuje a omlouvá se (2015), Tady byla Britt-Marie (2016) a Medvědín (2017). Nejnovější autorovou knihou je pokračování Medvědína, které se připravuje k českému vydání na podzim roku 2018. 
Je ženatý s Nedou Shafti Backmanovou a mají spolu syna. 

Anotace: v článku Moje Tipy No. 15

Na Závěr: Třešnička na dortu! Medvědín má pokračování!  U nás vyjde letos na podzim, opět v režii nakladatelství Host.

Zaujala vás tato kniha? Už jste ji četli nebo se na ni teprve chystáte? Líbí se vám Backmanovy knihy?  A jak se vám zamlouvá článek? Ráda si přečtu vaše reakce v komentářích.


Mějte se a čtěte 📖
Vaše ൬ermaidka☺

Publikováno dne: úterý 30.ledna/2018 v 13:30

Komentáře

  1. Skvělá recenze až mám hned chuť se do knihy pustit. Hokej totiž miluju (jako fanoušek samozřejmě), ale už odmalička jsme se celá rodina koukala vždy každoročně na mistrovství světa či olympiádu, takže i z toho důvodu mě kniha láká. Jen bych se zeptala, do jakého žánru bys ji zařadila? Já si vždy myslela, že Backman píše humorné knihy, ale teď si nejsem jistá :-) Pokud se mi však naskytne příležitost, ráda si Medvědín přečtu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, dala jsme si záležet! :-)
      Tak to se jistě už nemůžeš dočkat Ollympiády, co? :-D
      Řekla bych, že bych knihu zařadila mezi společenský román. Jedinou knihu, kterou bych od něho zařadila do kategorie humorná literatura je Co by můj syn měl vědět o světě. Na Baičce (Bavička pozdravuje a omlouvá se) ani Muž jménem Ove nevidím nic humorného... Pouze Backmanovsky kouzelného. :-)
      Přečti, přečti! Kór když jsi fanouškem hokeje! Hokej je pro příběh nedílnou součástí. :-)

      Vymazat
  2. Pěkná recenze (i její nové pojetí) :)) Musím ale přiznat, že mě kniha nazaujala a nejspíš si ji v nejbližší době nepřečtu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu.
      To chápu, ne každá kniha se líbí všem :-) Nebýt to kniha od Backman,tak bych po ní nesáhla. Já nelituji, pro mě od něho zatím nejlepší! A už ted chci pokračování....

      Vymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Já musím konečně nejdřív přečíst Oveho a potom uvidím, zda budu v autorovi pokračovat. A Ove už čeká doma na polici hodně dlouho :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ;)
      Tak to chápu :) Ale je to možná skoda, že už dlouho čeká Ove na přečtení. Snad si na nej najdeš brzy čas ;)

      Vymazat

Okomentovat

Moc děkuji za váš komentář a čas strávený u článku. :-)

Populární příspěvky z tohoto blogu

PŘESUN BLOGU!!

NOVÉ KOUSKY Č.12

ČERVENEC - 7. Ohlédnutí